Leaserijder op cruise control door Prinsjesdag

De formatie gaat vandaag de 188e dag in. Van onderhandelen zal weinig terecht komen op Prinsjesdag, maar de optie van aantreden vóór de 3e dinsdag in september was sowieso al vroeg van tafel.
De partijen schoven het opstellen van een Miljoennota en Rijksbegroting graag een jaartje op. Voor zover het koffertje van Dijsselbloem nog verrassingen bevat, zullen dit zeker geen aanvullende wetswijzigingen op autovlak zijn.

Verlaging BPM-tarieven
Er verandert in 2018 erg weinig. De uitwerking van Autobrief II leidde tot een belastingplan voor de periode 2017-2020, waardoor de meeste wetswijzigingen dit jaar al van kracht zijn geworden. De enige verandering per 1 januari 2018 betreft de BPM op conventionele auto’s. De BPM wordt jaarlijks verlaagd en moet komend jaar 4,41% lager uitkomen dan in 2017.
Deze verlaging is direct zichtbaar in de schijftarieven, die allen naar beneden worden bijgesteld. Omdat de importeurs deze korting niet per definitie verrekenen in de consumentenprijs, is het nog wel de vraag of de BPM-verlaging ook zichtbaar wordt in leasetarieven en de netto-bijtelling van leaserijders.

Visie 2018: de doorbrtaak van de elektrische (deel-)auto
In de leasemarkt voorzien wij wel degelijk grote verschuivingen in 2018. De vraag naar hybride auto's is dit jaar enorm afgenomen door het afschaffen van fiscale voordelen. Voor volledig elektrische auto's blijven de huidige voordelen in elk geval tot en met 2020 in stand. Aangezien veel automerken komend jaar met elektrische middenklassers op de markt komen, is de opmars van EV's op de leasemarkt een kwestie van tijd.
Het bereik van deze nieuwe generatie EV’s gaat bovendien al naar 300 kilometer of meer, waardoor elektrisch rijden ook voor de veelrijder steeds aantrekkelijker wordt. Zeker als de auto voor de lange vakantieritten even omgeruild mag worden voor een conventioneel model.

Ook de vraag naar deelauto’s zal aanhouden. De verschuiving van het bezit naar het gebruik van goederen is al een langere trend. Op autovlak zal die tendens zich zeker doorzetten, gezien de grote voordelen voor zowel werkgevers als werknemers.
De inzet van deelauto’s vermindert aantoonbaar de totale kosten én de milieueffecten van uw totale mobiliteitsmix. Te meer omdat bij veel bedrijven blijkt dat het praktijkgebruik van deelauto’s prima matcht met de inzet van EV’s.

Wij houden u vanuit ons label Elektrisch Leasen doorlopend op de hoogte van actuele ontwikkelingen omtrent EV's en deelauto's. Strix Lease Service streeft er in 2018 naar elk wagenpark groener te maken, zonder impact op mobiliteit of kosten. U kunt erop rekenen dat wij u ook de duurzame mogelijkheden binnen uw wagenpark gaan tonen.

Dijssel

<< terug naar het nieuwsoverzicht | nieuwsarchief

Afbeeldingen

ampera-nb